جامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401The rhetorical effect of correlation mediators on the cohesion of discourse structure
(The relationship of assertion in Surat Al-Fath: a model)أثر بلاغة الوسائط العلائقية فى اتساق بنية الخطاب ( علاقة التوکيد فى سورة الفتح أنموذجًا)17715102610.21608/jarts.2020.38679.1004ARهانمالشامىقسم اللغة العربية وآدابها،کلية الآداب،جامعة کفرالشيخJournal Article20200810
Correlation mediators represent a knowledge basis in an attempt to identify how the utterance can be accomplished through the required contexts. It established on structural semantics that have the size of the encyclopedia, and at the same time, it take into account the principles and rules of the semantics of text, these rules depend on the principle of effective reception in a framework dominated by the generation of infinite semantics. These terms, which absorbed these semantics, become - by virtue of their contexts - a milestone with an extensive presence that leads to the eloquence and strength of the utterance. This accomplished utterance is based on several things including; the reason for choosing the specific stylistic feature that instructed the context to choose it. In addition, the ability of those words to represent the desired meaning. Then assessing the role of assertion through the textual context that determines the semantic relationships and the force that mastery those terms. The analysis of these terms is based on the solidarity of the sentences, linguistic mediators and mediators beyond language motivate the disclosure of the relationships that bind them and their interpretation; to be transformed by site representation into an accomplished rhetorical structure.تمثل الوسائط العلائقية أساسًا معرفيًّا فى محاولة التعرف على کيفية إنجاز الفعل من خلال المقامات التى دعت إلى ذلک؛ حيث تتأسس على دلالات مکوَّنية لها حجم الموسوعة، وهى فى الوقت ذاته تراعى مبادىء وقواعد دلالة النص، إن هذه القواعد تعتمد على مبدأ فاعلية التلقى فى إطار يسيطر عليه توليد دلالات غير متناهية. هذه الألفاظ التى استوعبت تلک الدلالات تصبح -بحکم سياقاتها- مَعلمًا له حضوره المکثف الذى يؤدى إلى بلاغة الملفوظ وقوته. هذا الفعل المنجز يبنى على عدة أمور؛ منها: بيان سبب اختيار تلک الخاصية الأسلوبية التى أوعزت سياق النص لاختيارها. وإمکانية تلک الألفاظ لتمثيل المعنى المطلوب. ومن ثمَّ تقييم الدور الموسوعى للتوکيد من خلال السياق النصى الذى يحدد العلاقات الدلالية، والقوة التى من أجلها لبست تلک الألفاظ مواقعها. إن تحليل هذه الألفاظ يستند إلى تضام الجمل، والکشف عن العلاقات التى تربطها، وتفسيرها تفسيرًا مبعثه الوسائط اللغوية، والوسائط الخارجة عن نطاق اللغة؛ لتتحول بحکم التمثيل الموقعى إلى بنية خطابية منجزة.<br /> • يدرس البحث التوکيد بوصفه وسيطةً علائقية سيمانطيقية لها دورها الرئيس فى ربط أجزاء الخطاب، ولها أيضا فعلها التداولى فى إيصال قصدية المتکلم، والتأثير فى المتلقى. ويوضح ذلک من خلال إظهار التعالق النصى فى سورة الفتح على ضوء تلک العلاقة المتنوعة، وعلاقتها بالمباحث البلاغية (سواء بالأدوات/الزيادة، أو مباحث الإطناب وتنويعاتها المختلفة، أو تغيير الترتيب بالتقديم والتأخير، أو أسلوب القصر) وارتباطها بالسياق الذى يُنجز من خلاله الخطاب، والبحث عن العوامل التى تجعل منه رسالة تواصلية ذات فعل إنجازى ناجح؛ ومن ثم وجب الکشف عن القوة المُضَمَّنة فى المنطوق- التى استدعت تلک العلاقة- وفقًا لمطابقتها مقتضى الحال.https://jarts.journals.ekb.eg/article_151026_76281cec9922c874f6b2e19f7c4c808f.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401The Impact of Ethiopic (Ge’ez) Literature on the Emergence and the Flourish of Amharic Literatureأثر الأدب الحبشي في نشأة الأدب الأمهرى وازدهاره14915412110.21608/jarts.2021.66449.1096ARمروة ابراهيمعيدDepartment of Oriental Studies
Faculty of Arts Cairo UniversityJournal Article20210306The purpose of this paper is to explore the effect that Geez literature had on the emergence and flourish of Amharic literature. The Amharic language emerged as the principal successor and the daughter language of Classical Ethiopic. The impact of Geez literature is evident in a lot of Amharic literary works. The bases of Amharic literature are mainly derived from the moral, religious, philosophical traditions that are already well-established in Ge’ez literature. This can be proved through scrutinizing the content and form of these texts. <br />This research has various aspects as it deals with various Amharic literary works. The research divides these works into: religion, history, romance, philosophy, astronomy, drama, and, finally, poetry. It is clear that these works are diverse and reflect valuable information as they shed light on the important effects of Geez literature in establishing Amharic Literature and its multiple forms. <br /> يهدف هذا البحث إلى محاولة بيان أثر الأدب الحبشي في نشأة الأدب الأمهرى وازدهاره، وتعدد أشکاله الأدبية. وذلک من خلال إبراز کثير من الأعمال الأدبية الأمهرية، وبيان مدى صلتها بأعمال أدبية حبشية تسبقها، وتوضيح کيف نشأ الأدب الأمهرى في البداية معتمدًا على الأسلوب الدينى للأدب الحبشي الذى کتب باللغة الحبشية (الجعزية) المقدسة لدى کثير من الإثيوبيين، وانتقلت بعض ملامحه وقواعده في کتابة الأدب الأمهرى، وذلک من خلال نقل وتأليف کثير من الأعمال الأدبية الأمهرية التى تعتمد على مصادر وأصول أعمال أدبية حبشية. <br /> The purpose of this paper is to explore the effect that Geez literature had on originating Amharic literature and developing it. The Amharic language emerged as the principal successor tongue and the daughter language of Classical Ethiopic. The impact of Geez literature is evident in a lot of Amharic literature works. The bases of Amharic literature is mainly derived from the moral, religious, philosophical tradition already well established in Ge’ez literature. This can be proved through scrutinizing the content and form of these texts. <br /> This research has various aspects as it deals with various literary works of Amharic literature. The research divides these works to: religion literature works, history literature works, romance literature works, philosophy literature works , astronomer literature works, drama literature works, and, finally, poetry literature works. It is vivid that these works are diverse and reflect valuable data as they shed light on the important effects of Geez literature in establishing Amharic Literature and its multiple literature formshttps://jarts.journals.ekb.eg/article_154121_53879e841e33ecf54437cfa788bc02f4.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401"Questioning between Evaluative Argumentation and Fallacy: A Study of Grammar Thinking",المساءلة بين الحجاج التقويمي والمغالطة دراسة في التفکير النحوي14715412310.21608/jarts.2021.66450.1097ARأيمن فتحي عبد السلامزينأستاذ مساعد النحو والصرف والعروض
کلية دار العلوم – جامعة المنياJournal Article20210306<strong> </strong>
This paper deals with the topic of "Questioning between Evaluative Argumentation and Fallacy: A Study of Grammar Thinking", through discussing two main points: the role of questioning in evaluative argumentation in grammar thinking, and questioning and fallacy in grammar thinking. It aims to link what Michael Meyer presented in the questioning theory (which states that the whole thought is based on questioning, whether explicitly or implicitly, and that without questioning one cannot be involved in a discussion) and what the Arab grammarians have presented in all levels of setting grammatical rules such as orientation, explanation, etc. It also aims to indicate when questioning can be evaluative argumentation and when it can be a fallacy Based on this descriptive analytical approach .The study found that Arabic grammar, in its intellectual structure, is based on questioning which is a form of persuasive argumentation even if it sometimes turns to be a fallacy.
<strong> </strong>
يعالج هذا البحث موضوع" المساءلة بين الحجاج التقويمي والمغالطة دراسة في التفکير النحوي" ويقع في محورين أولهما: المساءلة ودورها في الحجاج التقويمي في التفکير النحوي، وثانيهما: المساءلة والمغالطة في التفکير النحوي، ويهدف إلى الربط بين ما قدمه اللساني ميشيل ماير في نظرية المساءلة( والتي تنص على أن الفکر کله قائم على السؤال سواء أکان مظهرا أم مضمرا، وأننا دون سؤال نکون خارج النقاش) وبين ما قدمه النحاة العرب في کل مستويات التقعيد النحوي توجيها وتفسيرا وتعليلا...إلخ من إثارة الأشکلة تجاه القضية المعروضة، کما يهدف إلى بيان متى يکون السؤال في سياق الفنقلات حجاجا تقويميا ومتى يکون مغالطيا؟ معتمدا في ذلک على المنهج الوصفي التحليلي، وتوصل البحث إلى أن النحو العربي قائم في بنيته الفکرية على المساءلة وهي مظهر من مظاهر الحجاج الإقناعي، وإن خرجت في بعض سياقاتها إلى المغالطة.<br /><br />https://jarts.journals.ekb.eg/article_154123_c5c6d72ceff539ecf8ac3b84f8f5dceb.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401Asceticism and Mysticism in the Poetry of Attar Al-Nisaburi and their Effect on Qasid's Flirtationsبررسی تاثير اندیشه های زاهدانه عطار در غزلیات قاصد12615412710.21608/jarts.2021.66453.1098ARکبریجبارلیدانشيار زبان وادبيات فارسى_دانشگاه آل البيت_اردن
أستاذ مشارک في اللغة الفارسية وآدابها
جامعة آل البيت الأردنيةجیهاد شکریرشیددانشیار زبان و ادبیات فارسی_ دانشگاه صلاحالدین اربیل_عراقJournal Article20210306
<strong>Abstract:</strong>
Attar is one of the great poets of Persian literature with a great position in the field of asceticism and mysticism poetry. As for the poet Qasid, who was fluent in the Persian language, He was influenced by the ideas of the great poet and Sufi,Attar al-Nisaburi.He employed the experiences of asceticism and mysticism of the poet Attar in his poetry in an attractive way.Consequently, asceticism and mysticism became the general attribute in his poetry so that everyone was affected when reading his poetry.
Based on the descriptive analytical method,this studyaims at answering the original research question which is related to revealing the similarities and differences in the contents of asceticism and mysticism between the two poets and their view of these two contents.Particularly, the studyaims at showing the extent of the convergence between the ideas of Persian poets and Iraqi poets speaking in Persian as well as the common contents of asceticism and mysticism between these poets.
عطاراز شاعران توانمند ادب فارسی است که جایگاهی ارزشمند و بی بدیل در عرصهی به کمال رساندن شعر زهد و عرفان در ادبیات فارسی به خود اختصاص داده است. از آنجا که قاصد بر زبان پارسی احاطه داشته، توانسته است با تأثیرپذیری از آثار و افکار عارف و شاعر بزرگ، عطار نیشابوری، نکات لطیف و تجربههای زهد و عرفان را در کسوتی زیبا و آراسته بیان کند و در لا به لای غزلیات خویش، نکات قابل ملاحظه و مهم زهد و عرفان را به بیانی شورانگیز ارائه کند تا آن اندازه که گرایشهای زاهدانه در اشعارش مشهود باشد و در عمق روح و روان خواننده تأثیر بگذارد. این جستار که با شیوه توصیفی- تحلیلی ومقايسه اى انجام گرفته درصدد آن است تا به این سوال اصلی پاسخ دهد که میزان مشابهت یا مغایرت مضامین زهدی در اشعار این دو شاعر تا چه اندازه است تا با این هدف از طرفی بتوان به فضای فکری و نوع نگاه قاصد به مهم ترین مسائل حوزه زهد و عرفان دست یافت و از طرف دیگر، از این رهگذر بتوان میزان قرابت و نزدیکی درون مایه های زهدی این دو شاعر را سنجیده و گامی جهت تقریب ادبیات فارسی و شاعران پارسی گوی عراق برداشت.https://jarts.journals.ekb.eg/article_154127_3bf98bf8c1b9a6cab99d270d9391d519.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401The field of colors in the Arabic language between the morphological and the lexical connotationحقل الألوان في اللغة العربية بين الدلالة المورفولوجية والدلالة المعجمية16515413610.21608/jarts.2021.66465.1100ARوفاءزيادةکلية دار العلوم - جامعة القاهرةجامعة القاهرةJournal Article20210306 This research addresses the field of colors in Arabic and their morphological and lexical meaning. The aim is to achieve the semantic relations that connect the terms of this field, and how they are presented in the Arabic language and dictionaries. Based on the linguistic analysis, the study attempts to examine whether this field is a lexical field or a grammatical one. Moreover, it analyzes the semantic features of the terms and how they are dealt with in modern linguistic methods.ملخص البحث<br /> موضوع البحث حقل الألوان في اللغة العربية بين الدلالة المورفولوجية والدلالة المعجمية، وأحاول فيه الوصول إلى العلاقات الدلالية التي تربط ألفاظ هذا الحقل، وکيف تعاملت اللغة العربية وکذلک المعاجم مع هذه الألفاظ . ووفق مستويات التحليل اللغوي هل هذه المجموعة أقرب إلى أن تکون حقلا معجميا أم حقلا صرفيا، وکيف يمکن تحديد المکونات الدلالية لهذه الألفاظ، وما قدمته المناهج اللغوية الحديثة لدراسة هذه النوعية من المفردات.<br /> The research addresses the field of colors in Arabic language, their morphological meaning and their lexical meaning. Our aim is to achieve the semantic relations that connect this field's vocabularies, and to know how the language and dictionaries dealt with these vocabularies, and to which field it belongs from the lexical field and morph-semantic field according to levels of linguistic analysis, and how to determine the semantic components of these vocabularies, and what modern linguistic methods submitted to study this kind of vocabularies.https://jarts.journals.ekb.eg/article_154136_ac83a67d57304474ffb1310f0b476abf.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401Killing the father and the search for self-circles in the novel Bleeding the little bird of Qasim Tawfiqقتل الأب ودوائر البحث عن الذات في رواية" نزف الطائر الصغير" لقاسم توفيق12415414610.21608/jarts.2021.66477.1103ARلينداء عبد الرحمن راضيعبيدأستاذ مساعد/قسم اللغة العربية/ مرکز اللغات/ جامعة اليرموکJournal Article20210306 with the manifestations of the oedipus node in the novel "Bleeding the Little Bird of novelist Qasim Tawfiq, which was preoccupied with psychoanalysis. In literary work, reading and analyzing it from deep angles digs deep into the fictional character and stored in her consciousness, subconscious, and her attempts to achieve herself and her being. Nationality in its direct form stopping the killing of the father, who is one of the most important manifestations of the Oedipus complex. , And the destruction of the other, but the authority wants to evaluate the other as it deems to be an extended image of them, and conforming to its concepts, which drives the hero to get out of it, and kill him to kill his concepts and get out an attempt to self-emancipation.يتناول هذا البحث تجليات العقدة الأوديبية في رواية "نزف الطائر الصغير" للروائي قاسم توفيق، والتي انشغل بها التحليل النفسي، وتم الاتکاء عليها کثيرا في تحليل النصوص الأدبية ودراستها ، بوصفها بوتقة تنصهر فيها دواخل الأديب ، ومکبوتاته ومعاناته ورؤاه وتصوراته، وبالتالي العمل على إضاءة الجوانب المعتمة في العمل الأدبي ، وقراءته وتحليله من زوايا عميقة تحفر في عمق الشخصية الروائية وماتختزنه في وعيها ولاوعيها ، ومحاولاتها لتحقيق ذاتها وکينونتها.، دون الغرق في تحليلات علم النفس ، ونظرته للفنان بوصفه عصابيا، ودون الوقوع في فخ المبالغة والتمحور حول الرغبات الجنسية في صورتها المباشرة.<br /> وتستهدف الدراسة الوقوف عند قتل الأب الذي يعد من أهم تجليات العقدة الأوديبية ، ويتخذ في هذا العمل الروائي الإبداعي صوراً مختلفة بدافع تحقيق الذات ورغباتها الحقيقية المتولدة من کينونة نابعة من الداخل محاولة للانعتاق والخروج على سلطة الأب، وإن تبدت في هذه الرواية سلطة متحضرة بعيدة عن العنف، والقيام بتدمير الآخر، ولکنها سلطة تريد أن تقيم الآخر کما ترتئي ليکون صورة ممتدة لها ، ومطابقا لمفاهيمها، ما يدفع البطل إلى الخروج عليه ، وقتله بقتل مفاهيمه، والخروج عليها محاولة لإعتاق الذات.https://jarts.journals.ekb.eg/article_154146_cc529f306160a386fb99ec7fe08ffdc8.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401Humanizing the Empire and De-humanizing the Colonies:
Tropicality and an Indigenous Feminist Rereading of British Colonization and Slave Trade in George Colman’s Inkle and Yaricoإضفاء الطابع الإنساني على الإمبراطورية وإزالة إنسانية المستعمرات: المناطق المدارية وإعادة قراءة نسوية من السکان الأصليين للاستعمار البريطاني وتجارة الرقيق في جورج کولمان إنکل وياريکو14215414410.21608/jarts.2021.66474.1102ARساميةالشيبانAssociate Professor-Department of English Language and Literature-
King Saud University-RiyadhJournal Article20210306George Colman’s <em>Inkle and Yarico</em> 1787 is regarded as an integral part of the eighteenth century anti-slavery literary discourse. This paper challenges the dominant critical perception of Colman’s <em>Inkle and Yarico </em>as an anti-slavery work and re-reads it as a dramatic attempt to defend slavery and by extension colonization. Colman achieves his goal through three calculated elements: dehumanization of the Indians, humanization of the English, distancing the English from slave trade. By applying the theory of tropicality, it becomes clear that the environment and population of the West Indies emerge as inferior (Other) to those of England (Self). Indigenous feminism enables us to avoid the romantic and sentimental trap and tap into Colman’s manipulation of Yarico’s power as an indigenous woman. Colman employs her power to sanctify Inkle, the colonizer and the representative of imperialism as the new master of the land and its inhabitants. <br /> <br /> مسرحيه جورج کولمان أنکل و ياروکي و التي عرضت في لندن للمره الأولى عام 1787 صنفها النقاد کجزأ أساسيا من الخطاب الأدبي المناهض للعبوديه. هذه الورقه لا تتفق مع هذه القراءه بل تأکد على أن المسرحيه تهدف الى الدفاع عن تجاره الرق و الإستعمار الذي ساعد على تقشي العبوديه. يتضح دفاع الکاتب عن تجاره الرق من خلال ثلاثه خطوات: نزع صفه الانسانيه عن السکان الأصليين لمنطقه الکاريبي حيث تدور أحداث المسرحيه, إصباغ صفه الإنسانيه على المستعمرين الانجليزو نفي أي صله بينهم و تجاره الرقيق. لإثبات ذلک يعتمد التحليل على النظريه النقديه الاستوائيه و نسويه السکان الاصليين. النظريه النقديه الإستوئيه تساعد على فهم کيفيه إستخدام البيئه الطبيعيه لجزر الهند الغربيه و سکانها الاصليين من أجل عرضهم کرمز للتخلف و دونيه الآخر في مقابل المستعمر الأنجليزي و الذي يعرض کرمز للحضاره و سمو مکانه الأنا. النظريه النقديه لنسويه السکان الأصليين من شأنها أن تبعدنا من فخ الوقوع في التحليل العاطفي لعلاقه أبطال الامسرحيه أنکل و ياروکي و محاوله الترکيز على إستغلال الکاتب مکامن القوه التي تتمتع بها ياروکي کأنثى من السکان الأصليين لمنطقه الکاريبي أوجزر الهند الغربيه. الکاتب وضف دورها التقليدي کحارسه للأرض, مناحه للحياه و همزه وصل بين عالم الروح و عالم الأحياء حسب معتقدات السکان الاصليين الذين يرون المرأه کائن مقدس من أجل تطهير المستعمر أنکل و تنصيبه کسيد على الارض الکاريبيه و سکانها الاصليين.https://jarts.journals.ekb.eg/article_154144_b7c3d80a063ca883bbd7d65caf982701.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401Beyond Borders of Death and Time: Nietzsche's Theory of the eternal Return of the Same in Ahmed Murad's Season of Gazelle Hunting(Mussem Seed Elgezlan).ما وراء حدود الموت والوقت: نظرية نيتشه عن العودة الأبدية لنفسه في موسم صيد الغزال لأحمد مراد (موسيم سيد الجزلان)13715285810.21608/jarts.2020.39895.1013ARنرمينجمعةجامعة حورس بدمياطJournal Article20200819Man has always been preoccupied with such argumentative existential issues such as his mortal nature, the actuality of God’s presence and the potential existence of a second life that hinders the attainment of a state of self-understanding that remains a perpetual void in all humans alike. Being concerned with such issues, the research draws heavily upon a philosophical approach that builds on Nietzsche’s theory of the eternal return of the same. Nietzsche’s hypothesis is that life is a succession of a repeated sequence that, once finished, is constantly repeated over and over with all pain and joy. This greatly destabilizes the border lines of the present, the past and the future. Subservient to Nietzsche’s theory, are such abstract ideas of Theosophy as ethereal body, astral projection or incubation that help the individual to go through an out-of-self ethereal travel seeking knowledge and more insight in human nature. In light of this, the study seeks to emphasize the idea that knowledge is acquired throw rational as well as irrational meanslike incubation or astral projection as a way of crossing borders of time and space.This idea is highlighted in Murad’s Season of Gazelle Hunting (Mussem Seed Elgezlan)with a question in mind “which type of knowledge is gained as a result?” وراء حدود الموت والوقت:نظریة التکراریة لنیتشة فى روایة أحمد مراد "موسم صید الغزلان" ملخص عربى انشغل الانسان على مر العصور بقضایا جدلیة وجودیة عدیدة کالفناء ووجود الھ ومدى مصداقیة فکرة وجود حیاة ما بعد الموت، کلھا قضایا تحول بین فھم الذات القضیة التى بقیت کثیرا ثغرة من ثغرات البشر وفجوة یصعب ملؤھا. محاولة منھ لتناول ھذه القضیة الوجودیة اعتمد البحث على نظریة فلسفیة للفیلسوف نیتشھ وھى نظریة العود الأبدى والتى تعنى أن کل ما یمر بھ الإنسان من سعادة وألم ومعناة یتکرر بصورة مستمرة فبمجرد انتھاءه یبدأ من جدید. یلقى البحث الضوء على ارتباط ھذه النظریة لنیتشة بمفھوم التکرار الالزامى لدى فروید وغیرھا من أفکار ومفاھیم التحلیل النفسى. یلقى البحث الضوء على "ھکذا تحدث زارازاسترا" لنیتشة . یعتمد البحث على بعض مفاھیم الثیوسوفیة والجسد الأثیرى والاسقاط النجمى کوسیلة لخروج النفس عن الجسد فى جولة للبحث عن الذات وکذلک فکرة موت ما قبل الموت الحق. یطبق البحث ھذه الأفکار على روایة موسم صید الغزلان لأحمد مراد الروائى المصرى المعاصر. یصور البحث ھذه الأفکار الفلسفیة والنفسیة کذلک بروایة موسم صید الغزلان لأحمد مراد و کیف تعاملت الشخصیات معھا وحالات خروجھا عن الجسد المادى فى صورة جسد أثیرى یتجول بعوالم أخرى بحثا عن المعرفة التى یصعب الحصول علیھا دون الخروج عن کینونتھ المادیة. یطرح البحث سؤال ما إذا کان أحمد مراد بروایتھ یصدق على نظریة العود الأبدى لنیتشة وھل نجحت شخصیات الروایة فى اختراق حدودھم وطبیعتھم الانسانیة وما إذا کانت الشخصیات أظھرت بالدلیل القاطع قدرتھم مؤخرا على فھم الذات والقضایا الوجودیة الجدلیة التى أثارھا البحث.<br /> <br /> <br /> .https://jarts.journals.ekb.eg/article_152858_de634fa9ef1d75e1229afbd2cfd68739.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401فلسفة إصلاح الشعر القديم وتحسينه عند الرواة حتى عصرالتدوين12715975110.21608/jarts.2021.159751ARمحمد خالدالزعبيأستاذ مشارک - قسم اللغة العربية جامعة اليرموک – الأردنJournal Article20200329قامت فلسفة إصلاح الشعر وتحسينه لدى رواة البصرة والکوفة على أساس تقديم البيت الشعري کما ينبغي أن يکون عليه، لا کما هو عليه بالفعل. فقد کانت مراعاة قواعد اللغة والعروض وصحة المعنى، والاستجابة إلى نزعة القوننة لديهم - أولى من مراعاة الاعتبارات التاريخية لعاملين أساسيين: أدبي جمالي، وديني متأثر بالعلاقة الوثيقة بين الشعر واللغة من ناحية، واللغة والدين من ناحية أخرى ، وبدورالشعر التعليمي والتربوي . وقد استند الرواة في هذا الإصلاح – من ناحية أخرى - إلى حجة تاريخية واهية، تتمثل في أن الرواة قديماً کانوا يقومون بذلک.
وعلى ما في هذه التحسينات من تجاوز لحقوق الشعراء، ولصورة الأصل، وما قد تتسبب فيه من إخلال في النص وفي تجربة الشاعر الفنية – فإنها کانت منسجمة مع روح العصر وثقافته.https://jarts.journals.ekb.eg/article_159751_44d8134eead1ec737e0f8bdc204a4616.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401The significance of Orpheus’s Myth in Sarah Ruhl’s Eurydice: An Intertextual ApproachThe significance of Orpheus’s Myth in Sarah Ruhl’s Eurydice: An Intertextual Approach12617789010.21608/jarts.2021.62091.1071ARRandaMisbahDelta University for Science and Technology, Gamasa, Dakhlia, Egypt.Journal Article20210208This paper compares the contemporary myth of Eurydice by Sarah Ruhl with the Greek mythology of Orpheus, drawing on Julia Kristeva’s theory of intertextuality and Carl G. Jung’s concepts about myth. According to Julia Kristeva, the term “intertextuality” refers to interpreting the meanings of literary texts in the light of other texts. This paper reveals the comparabilities between Eurydice and the Greek mythology “Orpheus.” Both stories share some features like aspects of character and ways of narrating while it differs with regard to the plot and images. The main focus of this study is to shed light on parallels, additions and their functions. The playwright uses the Greek myth to represent modern hero myth in a male dominated culture. It deals with love, loss, death and reminiscence. The play deals with incompatible notions such as forgetfulness, memory, happiness, grief, the real world, the underworld, despair, hope, uncertainty and faith. The study shows that the playwright uses a classical myth about two lovers to put into focus father/daughter relationship. This asserts that some old myths are timeless, and each generation is capable of reinventing and reproducing them. Moreover, modern generation can create its modern hero myth to ennoble its heroes and idealize their experiences.This paper compares the contemporary myth of Eurydice by Sarah Ruhl with the Greek mythology of Orpheus, drawing on Julia Kristeva’s theory of intertextuality and Carl G. Jung’s concepts about myth. According to Julia Kristeva, the term “intertextuality” refers to interpreting the meanings of literary texts in the light of other texts. This paper reveals the comparabilities between Eurydice and the Greek mythology “Orpheus.” Both stories share some features like aspects of character and ways of narrating while it differs with regard to the plot and images. The main focus of this study is to shed light on parallels, additions and their functions. The playwright uses the Greek myth to represent modern hero myth in a male dominated culture. It deals with love, loss, death and reminiscence. The play deals with incompatible notions such as forgetfulness, memory, happiness, grief, the real world, the underworld, despair, hope, uncertainty and faith. The study shows that the playwright uses a classical myth about two lovers to put into focus father/daughter relationship. This asserts that some old myths are timeless, and each generation is capable of reinventing and reproducing them. Moreover, modern generation can create its modern hero myth to ennoble its heroes and idealize their experiences.https://jarts.journals.ekb.eg/article_177890_a8b647b93a7b425387817ef10074995c.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401Discourse formations and unification of worlds
An Interpretive Approach in the Poetry of Muhammad Al-Thubaithi and Ibrahim Saabiتشاکلات الخطاب وتوحد العوالم مقاربة تأويلية في شعر محمد الثبيثي وابراهيم صعابي13018096810.21608/jarts.2021.180968ARحسين حمددغريريجامعة جازان _ کلية الآداب والعلوم الإنسانيةJournal Article20210630This study aims to read the poetry of Muhammad Al-Thubaiti and Ibrahim Soabi based on two hypotheses: The first is that the poems of Muhammad Al-Thubaiti and Ibrahim Soabi are organized by multiple isotropies which are accumulations of a semantic, phonological, structural and visual nucleus ... and the second is that these multiple isotropies produce, in parallel, multiple possible worlds of sterility and love. However, we can return them to one world which is praises to the God: The Creator... This is what makes the poetry of Muhammad Al-Thubaiti a space for dialogue and conflict on the level of the structure of the poem and even on the psychological, social and cultural levels ....this hypothesis leads to consider Ibrahim Soabi’s poetry an area to glorify the God: Praise be to the Creator. <br />Hence, verifying these two hypotheses requires first of all defining two basic concepts in this study: the concept of Isotopy and the concept of possible worlds……. <br /> <br /><strong><span style="text-decoration: underline;"> </span></strong><strong>تهدف هذه الدراسة إلى قراءة ديواني محمد الثبيتي وابراهيم صعابي انطلاقا من فرضيتين اثنتين: </strong><strong> الأولى أن أشعار کل من محمد الثبيتي وابراهيم صعابي تنتظمها تشاکلات متعددة بما هي تراکمات لنواة دلالية وصوتية وترکيبية وفضائية بصرية... وثانيها أن هذه التشاکلات المتعددة تنتج بالتوازي عوالم ممکنة متعددة من قبيل عوالم العقم وعوالم الحب، بيد أننا يمکن ردها إلى عالم واحد هو التسبيح للخالق عز وجل......وهو ما يجعل من شعر محمد الثبيتي فضاء للحوار والصراع على مستوى بنية القصيدة بل وعلى المستويات النفسية والاجتماعية والحضارية.....وهذا ما يستدعي، على سبيل المقارنة، النظر في شعر ابراهيم صعابي لکونه يمجد العالم ذاته: التسبيح للخالق عز وجل انطلاقا من تشاکلات متوازية ومتعددة... </strong><strong>بيد أن التحقق من هاتين الفرضيتين يستلزم أولا تحديد مفهومين أساسين في هذه الدراسة هما: مفهوم التشاکل ومفهوم العوالم الممکنة، ثم مقاربة نماذج شعرية في ضوئهما.. </strong>https://jarts.journals.ekb.eg/article_180968_bb320fbe3224e7164c4d154750de685a.pdfجامعة القاهرة، کلية الآدابمجلة كلية الآداب - جامعة القاهرة1012-601581ابريل علوم لغة20210401Prophet's praise poem
Between al-Busiri and Shawqiقصيدة المديح النبوي (صلى الله عليه وسلم) بين البوصيري وشوقي14023825010.21608/jarts.2021.238250ARعبد الفتاح عبد المحسنالشطيکلية الآداب - جامعة القاهرة - فرع الخرطومJournal Article20220519The poem of praise of the Prophet began with defense of Islam, like what is existed in the poems of Hassan bin Thabit (may Allah be pleased with him), or an apology for what happened in the pre-Islamic era, like Lamiyt Kaab bin Zuhair (may Allah be pleased with him).
In the Umayyad era, the poem of praise of the prophet was associated with the praise of the people of the house of prophet Muhammed (may Allah be pleased with them), Umayyad and Abbasid,
Praise the people of the house of prophet Muhammed continued, lamenting for Al-Hussain bin Ali (may Allah be pleased with them), and praising them
Praise continued in the Fatimid era, after collapse of the Fatimid state, Salah Al-Din kept the prophet's birthday from its feasts, which was a wonderful field for the prosperity of the poem of prophet's praise.
We stop at Al-Busairi (606 - 698 A.H) Imam of eulogizers, and the author of ''The Blessed Burda'', he influenced by poets before him and influenced those who came after him, as a teacher to all eulogizers. In the modern era, we found Ahmed Shawqi composes three poems in praise of the Prophet (Allah bless him and grant him salvation) one of the best wonderful poems in praise. We stopped at the uniqueness of Shawqi's skill. He influenced by Al-Busairi, and surpassed his teacher, and he recognized for his precedency and ingenuity, when Al-Busairi says in his Burda:
- Then travelled at night from one sacred place to another, just as the full moon travels through intenso darkness.
Shawqi excels in emulation, and emerges from emulation to the new distinct artistic creativity, with a great talent for visualization, vocabulary selection and sentence formation, with the magic of the captivating musical melody:
- God conveyed you by night to the Al-Aqsa Mosque, where his angels and messengers stood.
With this artistic superiority, we see Shawqi's politeness with Al-Busairi, his teacher and the teacher of eulogizers:
- Eulogizers and lovers of passion are subservient, to the owner of old wild Burda.
- Allah is witness that I do not oppose him, who is opposing towards the great?<strong> بدأت قصيدة المديح النبوي دفاعًا عن الإسلام، مثل ما جاء عند حسان بن ثابت (رضي الله عنه)، أو اعتذارًا عما بدر من جاهلية، مثل لامية کعب بن زهير (رضي الله عنه). </strong>
<strong>في العصر الأموي اقترنت قصيدة المديح النبوي بمديح آل البيت (رضي الله عنهم)، وسارت کذلک عند المخضرمين من الأمويين والعباسيين، وتوالى المديح رثاءً للحسين بن علي (رضي الله عنهما). واتسع في عهد الدولة الفاطمية، وبعد انهيارها استبقى صلاح الدين من أعيادها المولد النبوي، ذلک الذي کان مجالًا لازدهار قصيدة المديح النبوي. </strong>
<strong>ونقف عند البوصيري (606- 698ه) إمام المادحين، وصاحب (بردة المديح المبارکة)، وقد تأثر بمن قبله، وأثَّر فيمن بعده. وفي العصر الحديث وجدنا أحمد شوقي ينْظِم ثلاث قصائد في مدح الرسول (صلى الله عليه وسلم)، ووقفنا عند تميُّز صنعة شوقي، وقد تأثَّرَ البوصيريَّ، وفاقه، وهو المُجِلُّ لسبقه وبراعته؛ فحيث يقول البوصيريُّ في بردته: </strong>
<strong>ســــرَيْتَ مِن حـــرَم ليــلا إلى حــرم کما سَــرى البدْرُ في داجٍ من الظُّلَم</strong>
<strong>يتقدم شوقي مُعارضًا، ويخرج من مجرَّد المعارضة إلى الإبداعِ الفنيِّ الجديد المتميِّز، شعريَّةً في التصوير وانتقاء الألفاظ وبناء الجملة، مع سحر النغمِ الموسيقيِّ الآسِرِ:</strong>
<strong> أســـرى بک اللهُ لـيلًا إذْ مـــلائــکُــه </strong><strong>والرُّسْلُ في المَسجدِ الأقصَى على قدَم</strong>
<strong>ومع هذا التفوُّقِ الفنيِّ نرى تأدُّب شوقي مع البوصيري أستاذه وأستاذ المادحين:</strong>
<strong>المــــادِحُــون وأرباب الهـــوَى تَبَــع لصــاحِب البُردَة الفيْــحاءِ ذي الـقِـدَم</strong>
<strong>اللهُ يشـــــــهَــدُ أنِّـــي لا أُعــارِضُــــــــه مَـنْ ذا يُعــارضُ صَــوْب العارِض العَـرِم</strong>https://jarts.journals.ekb.eg/article_238250_1460d22dfcdffc6a7310054434e57ceb.pdf